Mind and Body
 
 

 
Custom Search

Nutrition

Cooking Guide

Cooking Center

Nutrition

Breakfast Meals

Egg & Cheese Dishes

Beans & Legumes

Casseroles

Crock Pot Cooking

Grill / BBQ

Sandwiches & Wraps

Oils

Dressing & Sauces

Cooking Techniques

Healthy Eating

Vegetarian

Salads

Smoothies

Meat & Seafood

Sweets & Treats

Preserves

Cooking Solutions

Home Brews

Soups & Stews

Kid Friendly Meals

Holidays/ Seasonal

Entertaining/ Parties

Pasta / Rice

Pizza

Baked Goods

Readers' Cooking Tips & Recipes

You are here: Home> Cooking > Nutrition:

20 Coffee Healthy Values - Why Should We Drink Coffee Everyday?

by 701Panduan

Refer
Bookmark and Share

Coffee is everyone's favorite drink. But, do you realize that coffee has plenty of health benefits as proven by many studies?

Below, we have listed down 20 health benefits of coffee:

1 - Cut the Risk of Heart Disease by 25% for Women

A study by Esther Lopez-Garcia of Universidad Autonoma de Madrid reported that women who drink two to three cups of coffee per day had a 25 percent lower risk of death from heart disease and a smaller decreased risk was also seen for men.

2 - Cut the Risk of Diabetes by 60%

Coffee contains antioxidants, including a group of compounds called quinines which in a study to lab rats, its increased sensitivity improves the body response to insulin.

3 - Cut the Risk of Dementia by 65%

A research suggested that coffee may cut the risk of dementia by blocking the damage cholesterol can inflict on the body.

4 - Cut the Risk of Colon Cancer by 50%

A 12-year study on Japanese women found that drinking 3 or more cups of coffee per day may actually halve the risk of developing colon cancer.

5 - Lowered Risk of Advanced Prostate Cancer

In a 20-year study of 50,000 men, it shows that 6 cups of coffee per day has the lowered risk of advanced prostate cancer.

6 - Lowered Risk of Alzheimer Disease by 65%

A study of 1,400 middle-aged Finns shows that 5 cups of coffee per day can lower the risk of Alzheimer disease by 65%.

7 - Cut the Risk of Cirrhosis by 80%

A study showed out of 125,000 coffee drinkers that one cup of coffee per day cut the risk of alcoholic cirrhosis of the liver by twenty percent. Four cups per day reduced the risk by eighty percent.

8 - Cut the Risk of Gallstones by Almost 50%

Men who drink at least 2 cups of coffee per day may reduce their risk of developing gallstones by 40 percent, and women showed a twenty-five percent lower risk of gallstone development. Those who drank more than four cups had a 45% lower risk.

9 - Cut the Risk of Stroke by 43% for Women

A study of 83,000 nurses who have never smoked shows that 4 cups of coffee per day can reduce the risk of stroke by 43%.

10 - Cut the Risk of Parkinson Disease by 80%

At least six studies indicate that people who drink coffee on a regular basis are up to 80% less likely to develop Parkinson disease.

11 - Lowered the Risk of Committing Suicide by 60% for Women

A 10-year study of 86,000 women shows that 2 cups of coffee per day can reduced the likelihood to commit suicide by 60%.

12 - High Level of Antioxidants

Antioxidants help your body repair damage to cells caused by free radicals.

13 - Keep You Awake and Alert

Coffee can boost concentration and therefore makes you more alert and awake.

14 - Protect You from Cold

Caffeine acts as decongestant as it opens narrowed bronchial tubes.

15 - Asthma Relief

Manage asthma and even control attacks when medication is unavailable.

16 - Headache Relief

Caffeine is often use as a medicine to treat headaches, especially migraine and cluster headaches.

17 - Pain Relief

Two cups of brewed coffee may reduce post-exercise muscle pain by up to forty-eight percent. In fact, a report in the Archives of Internal Medicine, have shown that adding about 65 milligrams of caffeine to aspirin, ibuprofen or acetaminophen increases pain relief by around 40 percent.

18 - Boost Mood

Moderate intake of caffeine boosts energy and cuts depression, thanks to dopamine.

19 - Boost Athleticism

Caffeine in coffee is a powerful aid in enhancing athletic endurance and performance. So powerful, caffeine in coffee or other forms was deemed a "controlled" substance by the Olympic Games Committee.

20 - Prevent Dental Cavities

A compound called Trigonelline, which gives coffee its aroma and bitter taste, have both antibacterial and anti-adhesive properties to help prevent dental cavities from forming.

Conclusion

Coffee may have its health benefits but like many other substances, it may react differently for different people and therefore if you are not a regular coffee drinker and if you experience stomach pain after consuming a cup of coffee, it is better you stick to tea instead.

 
Author:
701Panduan, a Malaysia online business directory with comprehensive details with company info, Malaysia city guides and maps.
Log on to search for Malaysia coffee retailers shops and get free information on coffee health benefits today.
Article Source: http://www.articlesbase.com/
Article Posted: August 11, 2011






Recommended For You...

Channel Guide
Beauty Center
Health Center
Home and Family
Crafts Center
Cooking Center
Cleaning Center
Gardening Center
Inspirational Quotes

Letters From You!
Dear PT,

...

Pioneer Thinking

Community

Video categories

Contact us

About Us

Advertising

Privacy

Terms Of Use

Article Submissions
 
Pioneerthinking.com Logo
Ingredients for a Simple Life
 
© Copyright 1999 - 2012 Pioneer Thinking. All Rights Reserved Worldwide
* tm; the property of Pioneer Thinking Company.